Bra att veta

Nedan finner du information om olika saker som kan vara bra att känna till. Om du saknar något, vänligen kontakta föreningens styrelse via e-post eller postlåda.

Ordningsregler

Brf Passagens ordningsregler

Övrigt

Brf Passagen tillhör inte HSB. Föreningen använder däremot det HSB ägda fastighetsföretaget Boservice till fastighet och ekonomisk förvaltning

Anslagstavlor
I varje trappuppgång finns anslagstavlor där styrelsen sätter upp viktig
information. Även övriga medlemmar i föreningen kan sätta upp meddelande till
varandra, t ex Borttappat, Barnvakt sökes etc. Observera att ingen kommersiell
reklam får sättas upp på anslagstavlorna.

Barnvagnar
Separat barnvagnsförråd finns i källarplan i trapphus 13 för boende i
9,11 och 13 och i trapphus 15. Barnvagnar, cyklar och andra lösa föremål får ej stå i trapphuset. Detta pga brandrisken.

Besöksparkering
Bilparkeringar mot avgift finns längsmed Vattholmavägen och Portalgatan. Dagsavgiften är för närvarande låg och under nattetid och helg fri.

Brandsläckare
Finns på tre ställen i garaget.

Brandvarnare
Alla lägenheter har brandvarnare enligt lag och det är lägenhetsinnehavarens
skyldighet att kontrollera funktionen samt byta batterier EN gång per år eller
när brandvarnaren piper. Kontrollera funktionen genom att trycka in den knapp
som finns på brandvarnaren. Byt batteri vid en lämplig tidpunkt innan
ljuständartider börjar exempelvis Första Advent, och låt det gärna bli en vana.
Brandvarnare bör bytas ut var 10 år.

Bredband 
Bredband finns framdraget till uttag i lägenheten och 250 mb ingår i lägenhetshyran, leverantören är Ownit.
Vid problem kontakta Ownit kundtjänst 08-52307300 eller info@ownit.se

Cyklar & cykelparkering
Gemensamma cykelförråd finns i garaget vid ingång nr 17-19 och dörr bortom
ingång nr 21, samt vid ut-/infart till garaget. Utomhus finns cykelställ på
gården. Cyklar som ej används, var snäll och ställ dessa i lägenhetsförrådet
eftersom det är trångt i cykelställen.

Däckförvaring
Vinterdäck får av brandsäkerhetsskäl inte förvaras i garaget på
parkeringsplatserna utan var och en får använda det egna källarförrådet eller
lösa detta på annat sätt.

 El. Gemensam el från 2023-11-15
Lägenheterna har individuell elmätare och huvudsäkringar, som finns i ett låst
utrymme i respektive trapphus, nyckel till utrymmet finns hos
styrelsemedlemmarna vid behov av åtkomst. Avläsningen av elmätarna sker genomvårt avtal och kostnaden för den förbrukade elen debiteras lägenhetsinnehavaren i efterhand på hyres avin Detta innebär att den boende inte behöver göra något elavtal. Däremot måste den nyinflyttade registreras i systemet.  

Fastighetsservice
Fastighetsservicen sköts av Upplands Boservice som är kontrakterade av samfällighetsföreningen.
Upplands Boservice har en särskilt utsedd fastighetsskötare med ansvar för
skötseln av föreningarnas lokaler och mark. Har du synpunkter på
fastighetsservicen kan du vända dig till någon i styrelsen för brf Passagen.

Flytt
När in- eller utflyttning sker via gården får endast ytor som är asfalterade
nyttjas av tunga fordon. Föraren bör även iaktta stor försiktighet så att inte
planteringar, gräsmattor, kantsten, etc kommer till skada. Om flyttföretag
används rekommenderar vi att god information lämnas till företaget så att rätt
dimension på fordon nyttjas. Observera att säljaren ska informera köparen av
lägenheten vilka regler som råder för fordonstrafik på gården. Eventuella
skador som uppkommit genom vårdslöshet kommer debiteras vederbörande vilket
även gäller skador i entréer, trapphus, och hissar.
Nyckelövrerlämning vid överlåtelse ska ske hos Trygghetsprodukter, St Olofsgatan.
Önskar du extra nycklar, fjärrkontroll till garage eller taggar finns detta också att köpa mot intyg från Brf styrelsen

Förråd
Lägenheterna i ingång 9,11,13 har sitt eget förråd i källaren i trapphus
13. Lägenheterna i nr 15 förråd finns i källarplan. Storleken är varierande
samstämmig med lägenhetsstorleken. Lägenhetsnyckeln går till förrådsdörren i
trapphuset. Förrådet låses antingen med ett eget inköpt hänglås.

Garage & parkeringsplatser
Garageplatser och parkeringsplatser (för tre bostadsrättsföreningar)
administreras av Portalens samfällighetsförening. Kön till
parkeringsplatserna sköts av HSB Boservice. För att ställa sig i kö, kontakta: hyresavdelningen@boservice.hsb.se

Garageporten
Garageporten öppnas inifrån genom en rörelsedetektor när fordon körs fram till
porten. Det finns också en möjlighet att öppna porten manuellt inifrån. Läs
instruktion till höger om porten. Utifrån öppnas porten med bostadsnyckeln-
nyckeltagg eller fjärrkontroll. Det är viktigt att dörren verkligen stängs
efter inpassering så att ingen obehörig kan ta sig in i garaget och orsaka
skador på bilar och lokaler. De som har garageplats kan även få tillgång till
en fjärrkontroll för öppning av garageporten. Nycklar, taggar och
fjärrkontroller hämtas hos Trygghetsprodukter, S.t Olofsgatan efter fått en
begäran från din Brf. Kostnaden betalas av den boende och skall
redovisas vid flytt.

Grovsopor
Grovsopor, t ex möbler, virke, rör och annat ej brännbart material som inte hör
till de övriga fraktioner av källsortering (glas, plåt, batterier, glödlampor,
kartong och plast som finns i soprummen) måste varje hyresgäst själv ansvara
för att transportera till kommunens miljöstationer. Det är absolut förbjudet
att lägga grovsopor på golvet eller i kärlen i soprummet. Ett sådant
osolidariskt beteende innebär att samtliga bostadsrättsföreningar och därmed
alla medlemmar drabbas av extrakostnader för bortforsling av grovsopor. Det
innebär också att Samfällighetsföreningens styrelse får lägga ner onödig tid på
fel uppgifter. Endast små elektronikprodukter får läggas i avsett kärl.

Föremål som fortfarande är i användbart skick kan med fördel lämnas till
kommunens butik för återvinning, se kommunens hemsida för information om
öppettider och inlämningsställen.

Vid juletid lämnar Samfällighetsföreningen särskild information om hantering
av julpapper, emballage och julgranar.

Gård & planteringar
För fastighetsskötsel svarar HSB Boservice.

Bilkörning får endast ske på asfalterade ytor och detta för av-på lastning,
max 15 minuters parkering.

Gång och cykelbana längs Vattholmavägen och Portalgatan tillhör kommunen,
parkering på gångbanan får endast ske tillfälligt, för avlastning (5 min.).

Hissar
Alla hissar har en säkerhetstelefon om någonting skulle ske under hissfärd.
Tryck in knappen och Du blir kopplad till en larmoperatör. Hisservice sköts av
hissleverantören och detta samt besiktning sker enligt avtal. Vid fel på
hissarna där ingen sitter fast skall Ni inte själva göra felanmälan, meddela
istället styrelsen. Observera att det är strikt förbjudet att leka med den
befintliga larmtelefonen i hissarna. Falsklarm kostar föreningen stora belopp.
Dörr får ej låsas i öppet läge, vid signal måste dörren stängas, annars låses
hissen och tekniker måste inkallas. Utryckningskostnad debiteras den vållandes
lägenhet.

Information till nyinflyttade
Nyckelutlämning sker hos Trygghetsprodukter, St: Olofsgatan, detta för att
alla tillverkade nycklar överlämnas till köparen. Vid inflyttning till
föreningen kommer det under den första månaden att sättas upp namnskyltar vid
dörren, brevfacket, boendetavlan och tidningsfack vid ytterdörr. Har du inte
fått denna märkning hör av dig till styrelsen. Resterande information finns på
denna hemsida.

Kabel-TV
I avgiften till föreningen ingår ett digitalt grundpaket som levereras av
Tele 2 (tid.ComHem). Från april 2022 gäller avtalet för Tv-Hub bas.
Tidigare Tivobox skall returneras till Tele 2. Vänligen kontakta Tele 2 kundtjänst
för mer information om ni är intresserade av att uppgradera med fler kanaler och funktioner.

Passersystem / portkod / nyckeltagg
Portkoden / tagg är för vår bekvämlighet och för att inte folk skall behöva
använda nyckeln i entrédörren. Styrelsen byter kod då vi ser att det
behövs. Sprid inte koden! Pizzabudet m fl behöver inte den  Via namn
systemets display kan den besökande ringa den boende som kan öppona läset från
sin telefon. Portkoden är spärrad nattetid.

Reparationer i bostaden
Du kan som privatperson få hjälp av Upplands Boservice med olika reparationer i
bostaden. Observera att sådant arbete sker på din egen bekostnad, men
med debitering enligt den fasta prislista som Upplands Boservice tillämpar.
HSB Boservice har en servicegrupp med vvs-reparatörer, snickare,
ventilationstekniker och elektriker. Om du behöver hjälp ta kontakt via
ordertelefon 018-18 74 01 och begär prisuppgift.

Skador, skadedjur och skadegörelse - anmälan
Vid upptäckt av skador och skadegörelse på fastigheten vänligen felanmäl detta
till Styrelsen. Om du angripits av skadedjur i fastigheten, anmäler du detta
till IF Skada, partner Anticimex.

Vid akutaskador under kvällar och helger ring HSB Boservice: 018-18 74 01

Snöröjning och sandning
Snöröjning och sandning på gårds- och parkeringsytor sköts av Upplands
Boservice enligt avtal. Vid större snöfall (mer än 5 cm) sker snöröjningen
enligt en viss prioritering av fastigheternas ytor. Halkbekempning ska utföras
vid entréer, på gångar, utvändiga trappor, gård och parkering när det finns
risk för halka. Om du har synpunkter på snöröjningen eller halkbekämpningen ska
du vända dig till Samfällighetsföreningens styrelse.

Sopor och sopsortering
Två soprum, belågna på parkeringen norr om bostadshusen finns för de tre
bostadsrättsföreningar som ingår i Portalens samfällighetsförening.
Vi tillämpar källsortering enligt följande tio sorteringsfraktioner:

Brännbara sopor
Komposterbara sopor
Tidningar och papper
Kartonger och mindre förpackningar
Större kartonger (läggs hopvikta i metallgondol)
Plåt
Färgat glas
Vitt glas
Plast
Batterier
Glödlampor
Lågenergilampor (Dessa innehåller kvicksilver -
se energimyndigheten för mer information.                                                                              

Instruktioner och skyltar om sopfraktionerna finns i soprummen.

Var noga med att lägga soporna i rätt kärl. Uppsala Kommun har infört förbud att använda plastpåsr för kompostavfall.                                Det finns papperspåsar i sophusen att hämta, använd dessa. Lägg aldrig grovsopor eller
miljöfarliga ämnen t ex möbler, rör, lysrör, dunkar med kemtekniska produkter
och elektrisk utrustning i soprummen. Detta innebär extrakostnader för alla
medlemmar. Se särskild rubrik Grovsopor. Vik ihop kartonger och emballage så
att de tar så lite plats som möjligt. Skilj på brännbara och komposterbara
sopor. Lägg alltid i det kärl som har minst sopor och på sådant sätt att kärlen
utnyttjas så effektivt som möjligt. Därmed kan våra kostnader för
sophanteringen begränsas (tänk på att vi betalar för antalet kärl). Plocka
själv upp sopor och skräp som du råkat tappa på golvet. Se alltid till att
dörren till soprummet stångs ordentligt. Det är din miljö det handlar om!

Städning
Trappstädning har vi köpt i föreningen för allas trivsel, tänk gärna lite på
hur skorna ser ut när Du kommer utifrån, städningen sker ju inte varje dag.
Yttre städning och garagestädning sker genom Samfällighetsföreningens försorg. Vid
problem kontakta brf.

Stöld och inbrott, anmälan
Vid inbrott bör man först polisanmäla detta, sedan anmäla det till sitt
försäkringsbolag för hemförsäkringen och där efter att meddela styrelsen.

Underhåll
Bostadsrättsinnehavaren har nyttjanderätten till sin lägenhet utan
tidsbegränsning. Föreningens mark, hus, och därmed även de enskilda
lägenheterna ägs av bostadsrättföreningen. Utan särskild lag- och
stadgebestämmelse skall det därför vara bostadsrättföreningens uppgift att
svara för underhåll av såväl lägenheter som övriga utrymmen i husen. Innebörden
av bostadsrättsinnehavarens underhållsskyldighet är det dock att han/hon dels
ska vidta de reparationer och det underhåll som behövs, dels svara för
kostnader för åtgärderna. Bostadsrättsinnehavaren skall vidare åtgärda de
skador som uppstår i lägenheten oavsett om de uppkommit genom hans/hennes eget
vållande eller på annat sätt, exempelvis genom en olyckshändelse eller genom
vållande av utomstående.

Man är alltså skyldig att på egen bekostnad ombesörja tapetsering, målning
och andra reparationer så att lägenheten hålls i gott skick. Vad som är att
betrakta som gott skick preciseras inte i lagen eller i BRF:s stadgar. Frågan
får bedömas efter en allmän värdering med hänsyn till husets ålder mm.

Uthyrning i andra hand
Vill du hyra ut i andra hand måste du ha tillstånd från föreningens
styrelse. Juridiska personer godkänns inte som medlemmar eller
hyresgäster i andra hand.

Du får hyra ut i andra hand av följande skäl:
Dokumenterat arbete på annan ort
Dokumenterade studier på annan ort
Värnpliktstjänstgöring

Tillstånd att hyra ut ges högst 6 månader i taget.

Ansök i god tid och minst två månader innan du planerar att hyra ut. För
studier eller arbete på annan ort krävs aktuella skriftliga intyg i original
eller vidimerade kopior, där skola eller arbetsgivare även specificerar vilken
tid du befinner dig där. Det är stadgebrott att hyra ut sin lägenhet utan
tillstånd. Enligt stadgarna kan du förlora bostadsrätten. Det juridiska
ansvaret för bostadsrätten kvarstår hos ägaren. Du som bostadsrättsinnehavare
har ett väsentligt större ansvar än en hyresgäst när det gäller att själv ordna
med till exempel reparationer i din lägenhet. En årlig avgift för andrahandsuthyrning
tas ut av Bostadsrättsföreningen sedan juni 2015.

Vatten- och värmeförbrukning
Det är Portalens samfällighetsförening som betalar kostnaderna för all vatten-
och värmeförbrukning i de tre bostadsrättsföreningarna. Samtliga dylika
gemensamma kostnader delas av alla hushåll som tillhör de tre bostadsrättsföreningar
som ingår i samfällighetsföreningen. Genom att vara sparsam med vatten och
värme kan du bidra till att begränsa Samfällighetens kostnader och därmed även
dina egna kostnader. Se exempelvis till att inga kranar eller toaletter står
och rinner eller droppar. Sådana problem kan du få fixade (mot betalning) genom
Upplands Boservice, se rubriken Reparationer.

Ventilationsfilter
Byte av ventilationsfilter i lägenheterna (bakom radiatorerna) skall ske varje
år. Hittills har föreningen bekostat och distribuerat nya filter.Varje år ser
föreningen till att nya ventilationsfilter beställs. Dessa delas i regel ut
efter sommaren varpå lägenhetsinnehavaren uppmanas byta omgående. Information
om ventilationsfiltren finns här.

Årsmöte
Föreningen håller ordinarie föreningsstämma en gång per år, och extra
föreningsstämma kan hållas om styrelsen, revisorerna eller medlemmarna tycker
att det behövs.

Överlåtelse/pantsättning
Faller under ekonomisk förvaltning. Ekonomiskförvaltning handhas av HSB
Boservice 018 187400.